Головна » Фізкультурно-оздоровча робота в дитячому садку

Фізкультурно-оздоровча робота в дитячому садку

Ранкова гімнастика вдома

Кожен день має розпочинатися з ранкової гімнастики, яку недарма називають зарядкою, бо вона проганяє залишки сонливості і додає бадьорості на весь день.


Ранкова гімнастика покращує дихання і кровообіг, зміцнює м'язи й активізує центральну нервову систему. Щоденне виконання зарядки розвиває у дитини потребу в рухах, позитивно впливає на функціонування її серцево-судинної системи, підвищу імунітет, створює позитивний емоційний настрій.Гімнастика приносить користь лише тоді, коли її виконують систематично, щоденно, коли вона стає звичкою, потребою.Ранкова гімнастика для дошкільників має складатись з простих і зрозумілих для них фізичний вправ. Тривалість її в середньому має бути 10-15 хв. Кожна вправа повторюється 6-8 разів.При доборі вправ передбачається: позитивний вплив їх на групи м'язів і суглобів: певна послідовність і черговість роботи різних частин тіла, які створюють найкращі умови для підвищення ефективності м'язових зусиль.Комплекс ранкової гімнастики містить не менше 7 вправ: найперше ходьба, яка готує малюка до виконання основних вправ, або біг у повільному темпі, який закінчується ходьбою. Доцільно використовувати різні тренажери, дитячий еспандер, гімнастичну палку, скакалку тощо.Зарядку необхідно проводити у добре провітреному приміщенні, а ще краще-на свіжому повітрі. Дитина має бути одягнена відповідно до температури навколишнього повітря.Корисно привчити дитину після ранкової гімнастики здійснювати водні процедури: обтирання-ослабленим дітям, більше тренованим - обливання, особливо добре підготовленим - контрастний душ із чергуванням прохолодної теплої води. Отже, не відкладайте справу надовго, а вже завтра розпочинайте заняття з ранкової гімнастики.Щоб зацікавити дітей І залучити їх до занять, рекомендується робити вправи разом із ними. Колективні вправи (всією сім'єю) відбуваються завжди цікаво, весело і приносять користь не лише дітям, а й дорослим.


Під час ранкової гімнастики слід дотримуватися таких умов:

• ранкова гімнастика має бути радістю і насолодою для дитини;

• робити гімнастику треба щоденно;

• перед її проведенням слід добре провітрювати кімнату;

• слід міняти вправи, збільшувати їх тривалість;

• стежити за диханням (не затримуйте самі і стежте за тим, щоб дитина цього не робила);дихання має бути глибоким, ритмічним.

З дитиною дошкільного віку можна робити пробіжки в повільному темпі на невеликі відстані протягом 2-3 хв, але контролюючи частоту пульсу і дихання. Головне, щоб дитина відчувала радість під час занять і їй було цікаво. Не забудьте хвалити малюка за наполегливість і старанність.

 

ОСОБИСТА ГІГІЄНА ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

У людини ставлення до власного здоров'я формується з дитинства. Велике значення у збереженні та зміцненні здоров'я дитини має гігієнічне навчання та виховання. Це – обов’язок батьків.

Особиста гігієна - це догляд за своїм тілом та дотримання його в чистоті. Шкіра захищає тіло людини від хвороб. Коли дитина бігає, стрибає, їй стає жарко і на шкірі з'являються крапельки поту. Крім того, на шкірі є тонкий шар жиру, так званого шкірного сала. Якщо шкіру довго не мити, на ній накопичуються жир і піт, де і затримуються частки пилу. Так, шкіра стає брудною, грубою і перестає захищати тіло. 


Щоранку діти повинні вмиватися: мити обличчя, руки, шию, вуха.

 Також необхідно робити це після прогулянок та увечері. Для процедури вмивання варто заздалегідь приготувати рушник і мило, за відсутності крана з водопровідною водою – кувшин або таз. Рушник слід вішати на гачок, а не накидати собі на шию чи плечі, бо на нього підчас умивання потраплятимуть бризки води і він буде мокрим і брудним. Умиватися краще роздягненим до поясу або в трусиках та майці. Спочатку варто гарно вимити руки з милом під струменем води, але в жодному випадку не мити руки в ємності. Руки слід намилювати один-два рази з обох боків та між пальцями, потім добре змити мильну піну та перевірити чистоту нігтів. І лише тоді, уже чистими руками, мити обличчя, вуха та шию. Після вмивання необхідно витертися насухо чистим, сухим рушником, який в кожної дитини має бути особистим. Якщо дитина добре вмивалася, то рушник залишатиметься чистим. 

 Починаючи з чотирьох років, дитина має навчитися самостійно мити обличчя, вуха, верхню частину грудей і руки до ліктів, а з 5-7 – річного віку обтиратися до поясу. Варто допомогти дитині після вмивання гарно розтертися рушником до відчуття приємної теплоти.

Перед сном обов’язковим є миття ніг, тому що на них дуже сильно потіє шкіра і накопичується бруд. Якщо не мити ноги щодня, носити брудні шкарпетки, панчохи, то це все сприяє появі попрілостей та натирань, а також може призвести до виникнення грибкових захворювань. Після миття ноги необхідно ретельно витерти рушником, який спеціально призначений для цієї процедури.

 

Неоціненне значення має вечірній душ. Так, водні процедури ввечері мають не лише гігієнічне значення, але й сприяють загартуванню, добре впливають на нервову систему та сприяють швидкому засипанню.

Рекомендується старанно мити волосся, тому що на ньому накопичується багато шкірного жиру, бруду і пилу. Обов’язковою є гігієна нігтів на пальцях рук і ніг. Під довгими нігтями, зазвичай, накопичується бруд і видалити його важко, тому раз на тиждень нігті необхідно акуратно підрізати. В жодному випадку не можна гризти нігті!

Особливої уваги вимагають руки та їх чистота. Дитині мають пояснити, що руками вона тримає різні предмети: олівці, ручки, книжки, зошити, м'ячі, іграшки; гладить тварин, торкається різних предметів (ручок, ланцюгів, гачків та інших предметів) у туалетних кімнатах. Бруд, часто невидимий, що знаходиться на цих предметах, залишається на пальцях. Якщо брати немитими руками продукти харчування, то бруд потрапляє спочатку до рота, а потім до організму. Тому необхідно мити руки перед їжею, після відвідування туалетної кімнати, після будь-якої іншої діяльності (прибирання кімнати, роботи на присадибній ділянці, гри з тваринами і тому подібне) та перед сном.

Дитина має стежити за чистотою зубів і доглядати їх, оскільки стан зубів впливає на здоров'я, настрій, міміку і поведінку людини. Дуже важливо своєчасно розпочати догляд за порожниною рота і зубами дитини. Дитина має чистити зуби вранці і ввечері перед сном.


Із раннього віку необхідно привчати дитину користуватися носовою хустинкою. Варто пояснити, що під час кашлю чи чхання з носоглотки виділяється велика кількість мікробів і, якщо не користуватися носовою хустинкою, то разом з бризками відбувається зараження оточуючих. Дитина повинна мати окрему хустинку для носа і окрему хустинку для очей (особливо під час захворювання), щоб уникнути потрапляння інфекції з носа до очей і навпаки.
Хустинки мають бути завжди чистими. Змінювати їх необхідно щодня, навіть якщо вони не були використані. Витирати рот, обличчя, перев'язувати подряпину необхідно лише чистою хустинкою.

Дитина дошкільного віку легко піддається вихованню завдяки розвиненому відчуттю наслідування, спостережливості, допитливості та потреби в самостійних діях. І тому необхідно використовувати ці властивості дитини при прививанні їй гігієнічних навичків (своєчасне миття рук, чищення зубів, дбайливе зберігання одягу і т. ін.).